ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بابا ، میدان را خالی نکن!

بابا ، میدان را خالی نکن!

این مادر است که سختی های دوران بارداری را تحمل می کند و نیز مادر است که به طور دایم و منظم ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با نوزاد برقرار می کند. البته امروزه وظایف پدر نسبت به کودک و همسر خود با گذشته تفاوت بسیار کرده است .............
وقتی یک زوج صاحب فرزند جدید می شوند این مادر است که سختی های دوران بارداری را تحمل می کند و نیز مادر است که به طور دایم و منظم ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با نوزاد برقرار می کند. البته امروزه وظایف پدر نسبت به کودک و همسر خود با گذشته تفاوت بسیار کرده است پدر از ابتدا در هنگام تولد نوزاد در بیمارستان حضور می‌یابد و با اشتیاق و علاقمندی بر بالین همسر و فرزند خود دائماً حضور دارد و زمانی ‌که نوزاد را به خانه می‌آورد پدر است که به همسر و کودک خود کمک می‌کند. بیشتر پدرهای امروزی خود را جدا از زن و فرزند خود نمی‌بیند و پرستاری از کودک را فقط وظیفه مادر نمی‌دانند.
پدر و مادر هر دو از کودک پرستاری و مواظبت می‌کنند و رفتار هر دو نیز در کودک اثر دارد رشد کودک از سالی به سال دیگر در روابط کودک و مادر تغییرات زیادی به‌وجود می‌آورد زیرا رابطه مادر و کودک بسیار حساس و ظریف است ولی در مورد پدر چنین تغییراتی وجود نخواهد داشت؛ شاید  برای پدران برقراری این ارتباط نزدیک و خاص با نوزاد بسیار مشکل به نظر می رسد اما در هر حال پدران باید توجه داشته باشند که اهمیت و نقش رابطه پدر با فرزند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهشهای جدید نشان می دهد رابطه صمیمی و نزدیک پدر با فرزندان، نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش مشکلات رفتاری در پسران و مشکلات روانی در دختران نوجوان دارد. پژوهشگران سوئدی می گویند ارتباط منظم و خوب میان کودک و پدر، احتمال بزهکاری را در کودکان خانواده‌های کم‌درآمد کاهش داده و مهارت‌های شناختی مانند هوش، توانایی استدلال  و رشد زبانی کودک را بهبود می بخشد.
به باور کارشناسان، کودکانی که هم نقش پدر و هم نقش مادر در زندگی آنان پررنگ است، مشکلات رفتاری کمتری در مقایسه با کودکانی دارند که تنها با مادرانشان زندگی می کنند
حضور فعال پدر در زندگی کودک، سطح یادگیری را در کودک افزایش می دهد و به رشد دوستی کودک با کودکانی از هر دو جنس می انجامد.
مسلما شکل گیری یک رابطه خوب میان پدر و فرزند از دوران نوزادی آغاز شده و تا کودکی و نوجوانی و حتی جوانی ادامه می یابد لذا با توجه به اهمیت دوران نوزادی، در ادامه این یادداشت روشها و نکاتی عنوان می شود که قادر است برقراری رابطه پدر با یک کودک تازه متولد شده کمک شایانی نماید:
وقتی همراه همسرتان در بیمارستان متنظر تولد اولین فرزندتان هستید، این زمان یک فرصت عالی برای ایجاد وابستگی و ارتباط با نوزادتان است. معمولا خانمها بعد از زایمان خسته هستند و میزان خواب آنها افزایش می یابد و در هنگام بیداری وظیفه مراقبت و نگهداری از نوزاد را بر عهده دارند. لذا شما به عنوان یک پدر سعی کنید از هر فرصتی که برایتان پیش می آید نوزاد را نگه دارید، پوشک او را عوض کنید و یا با تکان دادن نوزاد او را بخوابانید. به این ترتیب شما اولین قدمها برای ایجاد پیوند با کودک تان را برداشته اید.
کودکان هنگام تولد و تا مدتها بعد از آن  قادر به انجام کار چندانی نیستند بنابراین در این مدت تنها با مراقبت کردن از آنها می توانید به برقراری رابطه با آنها بپردازید. شما هر روز بیش تر از قبل به او علاقمند خواهید شد و درست زمانی که همسرتان در حال بهبودی و بازگشت به شرایط عادی است شما فرصتی بی نظیر برای ایجاد پیوند با فرزندتان در اختیار دارید. در حقیقت حضور شما در کنار فرزندتان در این دوران هم برای برقراری ارتباط با فرزندتان الزامی است و هم از نظر روحی و عاطفی برای همسرتان لازم و دلگرم کننده است.
حتی اگر این اولین فرزند شما هم نباشد و شما درگیر فرزند یا فرزندان دیگر خود هستید به هنگام تولد فرزند جدید حتما آنها را به کسی بسپارید و برای چندین ساعت در بیمارستان کنار همسر و فرزند جدیدتان حضور یابید و به پرستاری از هر دو مشغول شوید.
وقتی که نوزاد جدید را به منزل می برید این فرآیند ادامه می یابد. باز هم لازم است به همسرتان کمک کنید. در حقیقت از طریق کمک به همسرتان قادر خواهید بود پیوندتان با فرزند نوظهور را تقویت کنید. هر چند در این مرحله قادر به انجام کارهای زیادی نیستید اما به یاد داشته باشید که حتی انجام کارهای ساده مانند نشستن کنار نوزادی که در حال خواب است و تنها نگاه کردن به او قادر به تقویت رابطه مذکور است.
اغلب تغذیه کودکان و انجام بسیاری از کارهای کودک به عهده مادر است. اگر فرزند شما از شیر مادر تغذیه می کند برای تغذیه اش کاری از دست شما ساخته نیست اما در عوض می توانید به عنوان یک پدر هنگامی که نیمه های شب نوزاد از خواب بیدار می شود او را از جایش بلند کنید و به مادرش برسانید. هر چند این کار چندان کار خاصی به نظر نمی رسد اما به این طریق شما هم بخشی از فرآیند تغذیه محسوب خواهید شد و خواهید دید که همین کار کوچک خود یک کمک و حمایت عالی خواهد بود؛ زیرا همین که حاضر شوید از رختخواب خود جدا شوید برای یک مادر بسیار دلچسب خواهد بود.
حضور فعال پدر در زندگی کودک، سطح یادگیری را در کودک افزایش می دهد و به رشد دوستی کودک با کودکانی از هر دو جنس می انجامد
وقتی که فرزندتان کمی بزرگتر شد شما او را سوار تاب خواهید کرد و یا به شکم روی زمین قرار خواهید داد. در هر وضعیت سعی کنید با او بازی کنید. می توانید تظاهر به هل دادن و یا غلتاندن او کنید. نیازی نیست که واکنش های شما واقعی و یا آنی باشد اما در عوض به کودکتان این فرصت را می دهید که شما را نگاه کند و ضمن یادگیری از شما چهره تان را به خاطر سپرده و از بودن در کنار شما لذت ببرد.
حقه های پدرانه
به تدریج فرزندتان شروع به خندیدن می کند در این حالت با دستها و پاهای وی بازی کنید و ساعات خوشی را با او سپری کنید. نسبت به واکنش های درست و به موقع وی حساسیت به خرج ندهید زیرا او چندین ماه دیگرهم قادر به انجام لبخند یا خنده واقعی نخواهد بود.
در پایان باید عنوان کرد که ارتباط و پیوند با یک نوزاد بسیار حایز اهمیت است. بچه ها ذاتا دوست داشتنی هستند. شما به عنوان والدین تازه بسیار راغب هستید که هر چه سریع تر با کودکتان ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد که نوزادان بیشتر وقت شان را در خواب سپری می کنند و شما برای برقراری ارتباط با آنها کارهای محدودی می توانید انجام دهید. برقراری ارتباط با او بیش ازچند روز طول می کشد پس در هر فرصت به وجود آمده، بخش کوچکی را انجام دهید تا نهایتا به برقراری ارتباطی کامل و فراگیر با نوزادتان منجر شود.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 13-05-1394, 01:03   بازدیدها : 631   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .