ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » وسواس‌هایی که زود می‌آیند

وسواس‌هایی که زود می‌آیند

اگر می‌بینید كودكتان بیش از اندازه به مرتب بودن لباسش حساس است و دائم لباس عوض می‌كند یا مرتب دست‌هایش را می‌شوید و وقتی نوبت مسواك زدن می‌شود دست بر نمی‌دارد یا در مرور درس‌هایش افراطی عمل می‌كند و بیش از اندازه لازم درس می‌خواند و مشق می‌نویسد، بهتر است به این نكات توجه كنید.
علی رضایی مشاور خانواده این نوع رفتارها را ناشی از وسواس می‌داند و می‌گوید:
كودك وسواسى، خود را از درون تحت فشار مى‌بیند؛ فشار براى انجام دادن كارها، براى رسیدن به هدف، براى پیشرفت و موفقیت.
وقتی كودك وارد سنین نوجوانی می‌شود، همین مساله موجب طردشدگى، انزوا و تنهایى او می‌شود. زمانى كه كارهای روتین بر زندگى كودك تسلط مى‌یابد و در عملكرد معمول او اخلال ایجاد مى كند، جاى نگرانى دارد.
وراثت، روش‌هاى تربیتى والدین، ویژگى هاى خانوادگى، نابهنجارى كاركرد سیستم عصبى و آشفتگى‌هاى خلقى در بروز این اختلال در كودكان دخالت دارند.
رضایی اعتقاد دارد وسواس در كودكان بیشتر به شكل ترس از كثیفى، نیاز به همدردى، دلسوزى و رسیدگى، توجه بیش از اندازه به ظاهرخود، ترس شدید از داشتن بیمارى‌ها یا صدمه دیدن یكى از اعضاى خانواده و... بروز می‌كند.
وی تاكید می‌كند والدین باید میزان نوشتن مشق لازم و مصرف پاك كن و نحوه حاضر كردن درس را در كودك كنترل كنند، تعویض لباس، مراسم طولانی برای انجام كارهایی مثل استحمام یا خوابیدن كودك را كنترل كنند كه خارج از قاعده نباشد.
اگر فرزند شما دچار این اختلال است، برای درمان وی حتما از متخصصان روان‌شناسی برای كاربرد رفتار درمانی و درمان دارویی كمك بگیرید
وی می‌افزاید: وسواس معمولا با اختلالات اضطرابى، افسردگى، اختلالات مربوط به كمبود توجه، بیش فعالى، اختلالات مربوط به یادگیرى، اختلالات رفتارى مثل ناخن جویدن، تیك هاى عصبى، خارش پوست و... همراه است.
این مشاور توصیه می‌كند اگر فرزند شما دچار این اختلال است، برای درمان وی حتما از متخصصان روان‌شناسی برای كاربرد رفتار درمانی و درمان دارویی كمك بگیرید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-05-1394, 21:02   بازدیدها : 629   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .