ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » خرید رفتن با کودکان

خرید رفتن با کودکان

خرید رفتن با کودکان

 
 
اگر قرار است با کودک خود به خرید یا فروشگاه بروید برایش توضیح دهید که قرار است به کتاب فروشی یا سوپر مارکت یا لباس فروشی برویم و فلان کار را بکنیم. مثالا بگویید : به کتاب فروشی می رویم تا برای شما کتاب قصه و برای بابا کتاب مورد نیازش را بخریم ؛ یا : مامان به کفش ورزشی نیاز دارد. باهم می رویم بخریم.
در فروشگاه کودک را درگیر خرید کنید (( روش مشارکت در خرید)). برای مثال خرید چند قلم از وسایل مورد نیازتان را به عهده ی کودک بگذارید. مثلا بگویید (( انتخاب ماکارونی شکل دار به عهده تو )). با این کار ، کودک مشغول میشود و یکسره بهانه گیری نمیکند که این و آن را برای من بخر ، و احساس مسئولیت پذیری در او رشد می کند.
حین خرید برای او توضیح دهید که باید به تاریخ تولید و انقضای خوراکی ها دقت کنیم . خوراکی های مفید و مضر را برایش توضیح دهید و خرید را برای او به یک گردش علمی و تفریح لذت بخش تبدیل کنید. اینطور نباشد که شما مشغول باشید و او مجبور باشد خسته و گرسنه فقط دنبال شما راه بیاید.
قشقرق در فروشگاه 
بیشتر کودکان وقتی وارد فروشگاه یا مرکز خرید میشوند و وسایل و خوراکی های رنگی و متنوع را تماشا میکنند رو به پدر و مادر کرده همه را میخواهند. اگر هم با ممانعت والدین مواجه شوند شروع به اجرای نمایش می کنند : داد ، گریه ، خود را به زمین زدن ، پدر و مادر را کتک زدن ، گفتن شما برای من هیچی نمیخرید ، غر غر و...؛ که حتما یکی دو نمونه اش را تجربه کرده اید.
رفتار صحیح والدین هنگام قشقرق کودک در فروشگاه 
بیشتر والدین وقتی با اصرار یا گریه و زاری کودک مواجه می شوند این جملات را میگویند : دیگر نمی آورمت ، آبرومو بردی ، می زنمت ، بگذار برویم خانه ، می خرم ولی دفعه ی آخره ، بیا بگیر ساکت شو ، بی تربیت ، برویم خانه من می دانم و تو و...
والدین برای سر و صدایی که کودک ایجاد میکند و رفتارهای ناشایست او یا ترس از آبرویشان ، آن وسیله یا خوراکی را که کودک می خواهد برایش تهیه میکنند و مثل صداخفه کن در اختیارش قرار می دهند؛  اما در ماشین و در مسیر رسیدن به خانه غرغر میکنند.
از قشقرق کودک در فروشگاه پیشگیری کنید
قبل از رفتن به فروشگاه برای او توضیح دهید که قرار است امروز همراه بابا ساعت 4 به فروشگاه ... برویم. با کودک ، بازی فروشگاه ، پول دادن ، حمل وسایل و ... را بکنید. کودکان برای انتقال مفاهیم از بازی استفاده می کنند. شما هم همین کار را بکنید.
به او مسئولیت دهید : مثلا برو چرخ دستی بیاور. سپس انتخاب چند مورد از فهرست خرید انتخاب را به او بسپارید. انتخاب نوع ماکارونی و پنیر صبحانه و لیوان را به عهده ی او بگذارید. با این روش ، کودک مشغول میشود. سپردن مسئولیت به او برای افزایش اعتماد به نفس وی و آموزش انتخاب صحیح مفید است.
همچنین کودک کمتر فرصت می کند بهانه جویی کند یا دنبال انتخاب خوراکی های غیرمفید یا اسباب بازی برود. در انتها که همه را آورد ، او را بغل کنید و بگویید : خیلی به ما کمک کردی ؛ امروز به مامان و بابا بیشتر خوش گذشت. این ها را بگویید تا دفعات بد هم این رفتار تکرار شود.
هنگام پول دادن به صندوق ، حمل وسایل تا ماشین ، هل دادن چرخ دستی ، آوردن وسایل از ماشین تا خانه نیز کودک را مشارکت دهید.
جلوگیری از سوء استفاده ی مکانی کودک
کودکان به مرور یاد میگیرند که والدینشان در بعضی از مکان ها و زمان معذوریت دارند و مجبور هستند که به حرف کودک گوش کنند مثلا در یک فروشگاه بزرگ یا یک محیط آرام مثل کافی شاپ یا موقع صحبت کردن با تلفن و... کودکان این موقعیت های والدین را به مرور ارزیابی میکنند (کودکان خیلی باهوش اند) و در همان مواقع خواسته های نامعقول یا خواسته هایی را که والدین در مواقع معمول رد می کنند طرح میکنند و اگر از والدین جواب نه بشنوند دست به قشقرق میزنند.
پس یکبار برای همیشه جلوی این نوع قشقرق های کودک را بگیرید: برای مثال اگر شما با تلفن با شخص خاصی صحبت میکنید و کودک در همان لحظه تقاضای چیزی را کرد هرگز تسلیم کودک نشوید.اگر کودک یکبار به خواسته اش برسد همیشه این کار را تکرار میکند.
پس به آن شخص بگویید چند لحظه گوشی را نگه دارد و به کودک بگویید : باید بهش فکر کنم بعد که تلفنم تمام شد جوابت را می دهم. اما اگر بی قراری کرد تلفن را قطع کنید و بگویید : این رفتار را مامان ( بابا) دوست ندارد.حالا که این کار را کردی باید نیم ساعت صبرکنی تا بهت بدم . البته باید روی حرفتان بمانید تا جلوی تکرار شدن آن را بگیرید.
خرید با پول تو جیبی
وقتی کودک در فروشگاه تقاضای یک اسباب بازی گران قیمت کرد یا وسیله ای را خواست که به نظر شما احتیاج ندارد به او بگویید : از نظر ما (پدر و مادر) ، تو به این احتیاج نداری ؛ ولی اگر خواستی می توانی با پول تو جیبی هات بخری. با این روش کودک تقاضای هرچیزی را نمیکند و قدر و ارزش پول را بهتر می فهمد.
انتخاب به عنوان جایزه
اگر کودک چیزی را خواست میتوانید او را تشویق کنید و بگویید وقتی ستاره هایت زیاد شد این را برایت جایزه میخرم. با این روش کودک به سرعت رفتارهایش را مطابق میل خانواده می کند تا ستاره هایش به حد نصاب برسد و به جایزه مورد نظرش برسد.
نکاتی در مورد خرید رفتن با کودکان :
•    از خرید وسایل گران قیمت به عنوان جایزه خودداری کنید.
•    با کودک ، بازی فروشگاه رفتن بکنید و نقش خریدار یا فروشنده را با هم بازی کنید.
•    اگر کودک در فروشگاه هدفی نداشته باشد ( شما به او مسئولیتی ندهید) ، هدفی برای خود مشخص میکند و برای رسیدن به آن هدف (خرید چیپس و پفک) تلاش می کند.
•    اگر کودک به وسیله ای مثل خط کش یا مداد تراش احتیاج دارد به او بگویید : هر جا وسیله ی مورد نیازت را دیدی حواست باشد برداری. به این روش شما به او آموخته ای که ما برای خرید وسایل مورد نیازمان به فروشگاه می آییم.
•    سعی کنید یکی از خریدهای کودک را هنگام ورود به فروشگاه بردارید و یکی دوتا را هم برای آخر کار بگذارید زیرا وقتی کودک خریدهایش تمام شود می گوید: برویم خانه در صورتی که ممکن است شما هنوز خریدتان را نکرده باشید. پس برای آن برنامه ریزی کنید.
•    در فروشگاه هر چه کودک مشارکت بیشتری در خرید ، انتخاب ، پول دادن ، حمل وسایل و غیره داشته باشد کمتر بهانه میگیرد.
•    وقتی وارد فروشگاه میشوید به کودک مسئولیت واگذار کنید و او را در خرید مشارکت دهید.
منبع : کتاب فوت و فن های تربیت کودک
خرید رفتن با کودکان
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-05-1394, 21:23   بازدیدها : 1044   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .