ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » کودکان در دنیای مخابرات

کودکان در دنیای مخابرات

گاهی اوقات کودکان بدون در نظر گرفتن موقعیت خانوادگی ، دوستان خود را بصورت تلفنی و بدون هماهنگی با بزرگترها به منزل دعوت می کنند.
هنگامی که مادر سارا در حال تعویض پوشک خواهر کوچکتر او بود، سارا گوشی تلفن را برداشت ، شماره دوستش را گرفت و از او دعوت کرد که  به خانه انها بیاید. هنگامی که مادر دوست سارا دخترش را به خانه آنها آورد مادر سارا شگفت زده و دریافت که اشتباهی صورت گرفته است.
سارا کاملا به قدرت برقراری ارتباط از طریق تلفن پی برده بود ولی نمی دانست که استفاده از این قدرت حد و مرز دارد.
 
تنبیه کردن کودکان نمی تواند حد و مرز استفاده از تلفن را به آنها بیاموزد بلکه باید مقرراتی برای استفاده از تلفن وضع کرد تا آنها متوجه شوند که چگونه برای وقت سایرین ارزش و احترام قائل شوند.
 
کودکی که از عقل خود استفاده کرده و از دوست خود دعوت بعمل آورده بود تا تنها نباشد. شما نباید ابتکارات فردی فرزندتان را سرکوب سازید بلکه باید قوانینی برای کنترل آنها وضع کنید.
بسیاری از کودکان یک ساله، علاقه دارند به تلفن جواب بدهند ولی این کار می تواند موجب ناراحتی دوستان و خویشاوندان شود.ممکن است یک تلفن فوری از جانب دوست  یا خویشاوندی داشته باشید و فرزند شما به تلفن پاسخ دهد و فراموش کند شما را صدا بزند، آیا کسی که با شما تماس گرفته و منتظر صحبت با شماست، عصبانی و ناراحت نخواهد شد؟  
بیشتر مردم نگران هستند که اگر پیغام خود را به کودکان بدهند، پیغام آنها مفقود خواهد شد.
کودکی که دوست دارد با تلفن صحبت کند، از اینکه والدین او از تلفن استفاده می کنند متنفر است. گرچه هنگامی که مشغول مطالعه روزنامه هستید، فرزند شما ممکن است به آرامی با خودش بازی کند ولی به محض اینکه می خواهید به تلفن پاسخ دهید، طوری واکنش نشان می دهد که گویی مالک تلفن است. کودکان می دانند که شما هر لحظه می توانید خواندن روزنامه را رها کنید ولی وقتی از تلفن استفاده می کنید کاملا غرق صحبت کردن می شوید. اگر کودک شما اعتراض کرد، از او سوال کنید که چه مدت مشغول صحبت با تلفن بوده اید؟
گاهی اوقات بعضی از والدین گله مندند که کودکشان هنگام تماس تلفنی بطور مکرر تلفن را قطع می کند. در پاسخ باید گفت: وقتی تلفنی صحبت می کنید، بچه ها نمی توانند شخص مقابل را ببینند یا صدایش را بشنوند. آنها تنها شخصی آرام و به ظاهر در دسترس را می بینند و تصور می کنند که این وقت، فرصت مناسبی است برای اینکه توجه شما را به صورت انحصاری جلب کنند.
اگر بنا بر دلایلی احساس کردید که پس از یک سلسله مکالمات تلفنی طولانی قادر نیستید با فرزندتان برخورد کنید، از او عذرخواهی کنید و او را در آغوش بگیرید، اگر این کار او را آرام نکرد حداقل می دانید که سعی خود را برای آرام کردن او کرده اید، باید بپذیرید شما همیشه قادر نیستید مشکلات را حل کنید
اکنون به نکات زیر دقت کنید:
1-اگر فرزند شما علاقه دارد با تلفن صحبت کند، مکالمات تلفنی او را محدود کنید تا فقط بتواند با پدر، مادر یا پدربزرگ و مادر بزرگ خود صحبت کند.
 
2- اگر هنگامی که مشغول استفاده از تلفن هستید کودک شما اعتراض کرد، گوشی را منتظر بگذارید و فرزندتان را با یک اسباب بازی سرگرم کنید و به او بگویید که به زودی مکالمه تلفنی تان تمام می شود. سپس از طولانی شدن مکالمه خودداری کنید.
 
3- اگر بنا بر دلایلی احساس کردید که پس از یک سلسله مکالمات تلفنی طولانی قادر نیستید با فرزندتان برخورد کنید، از او عذرخواهی کنید و او را در آغوش بگیرید، اگر این کار او را آرام نکرد حداقل می دانید که سعی خود را برای آرام کردن او کرده اید، باید بپذیرید شما همیشه قادر نیستید مشکلات را حل کنید.
 
4- برخی از والدین معتقدند که استفاده از تلفن بی سیم برای کودکان قابل تحمل تر است. زیرا والدین در دسترس آنها به نظر می آیند و می توانند قدم بزنند.
 
5- شماره تلفن را تک تک به کودکان آموزش دهید مثلا 118 را بصورت یک، یک و هشت آموزش دهید.
 
6- تا جایی که ممکن است بکوشید هنگامی که فرزندتان در اتاق خود سرگرم بازی است، به تماس های تلفنی خود بپردازید و در این حال یکی از اعضای خانواده را موظف کنید تا مراقب کودک باشد.
 
7- به فرزند خود اصرار نکنید که با تلفن صحبت کند. بسیاری از دوستان شما ممکن است آنقدر مودب باشند که صحبت کردن با کودک شما را رد نکنند ولی ممکن است از این کار ناراحت شوند.
 
8- به فرزندتان بگویید هنگامی که مشغول صحبت تلفنی هستید، اگر چیزی می خواهد باید به طرف شما بیاید و آرام بازویتان را فشار دهد. شما نیز دست او را فشار می دهید که یعنی می دانید او آنجاست و یک دقیقه دیگر با او خواهید بود. ابتدا نسبتا سریع پاسخ دهید تا کودک موفقیت این روش را مشاهده کند. به مرور زمان، می توانید مدت بیشتری صبر کنید. فقط هر 2 یا 3 دقیقه یکبار دست او را به آرامی بفشارید تا به او یادآوری کنید که در خواست او را به یاد دارید.
 
 
منبع:
1- راهنمای کامل تربیت کودک. ترجمه اکرم قیطاسی
2- کلیدهای رویارویی با مشکلات رفتاری در کودکان. ترجمه مسعود حاجی زاده

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 11-05-1394, 20:51   بازدیدها : 771   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .