ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » محبت، یک روش اصولی

محبت، یک روش اصولی

کودکان نیاز دارند تا حس کنند که والدین شان، با آنها صمیمی و مهربان هستند و به آنها کمک خواهند کرد تا مسائل ومشکلاتشان را همواره با آنها مطرح کنند.
بی تردید، محبت از مهمترین نیازهای روانی یک کودک است و البته باید گفت که این اکسیر ارزشمند، نیاز همه افراد در موقعیتها و سنین مختلف است اما در کودکان این مساله شدیدتر است. کودکان نیاز دارند تا حس کنند که والدین شان، با آنها صمیمی و مهربان هستند و به آنها کمک خواهند کرد تا مسائل ومشکلاتشان را همواره با آنها مطرح کنند.
اغلب کودکانی که در زمینه مهر و محبت والدین دچار کمبودهایی هستند، احساس امنیت خویش را از دست می دهند و به طور کلی از شرایط خود راضی نیستند و حالاتی از افسردگی در آنها پدیدار می شود. اما نقطه مقابل این کودکان، کودکانی هستند که از عشق و محبت در خانواده، لبریز شده اند و درک مهرورزی واقعی از جانب والدین،  موجب می شود تا احساس آرامش داشته باشند و اغلب روحیه ای شاد و نشاط آمیز داشته باشند.
 
کم نیستند والدینی که علاقه بسیاری به کودکان خود دارند اما تصور می کنند با برآورده سازی نیازهای مادی کودکان می توانند مهر و محبت را تمام و کمال، به پای فرزندانشان بریزند. در حالیکه این والدین باید بدانند که کودکان بیشتر از آنکه نیازمند غذای خوب، لباس مارکدار، اسباب بازی و مسافرت باشند، نیازمند برخورداری از توجه و محبت والدین نسبت به خود می باشند.
درد بسیاری از کودکان امروز، گرسنگی عاطفی است که این موضوع ناشی از سرد بودن رابطه عاطفی کودک و والدین است. لازم به ذکر است که گرسنگی عاطفی کودکان امروز بیشتر ناشی از عدم حضور و یا کاهش حضور پدر است. چرا که پدران به دلیل مشغله های کاری و سفرهایی که در راستای امور شغلی خود انجام می دهند، فرصت کمتری برای بودن در کنار فرزندان را دارند و همین امر موجب ایجاد خلاء برای کودکان می شود.
بنابر نکات مذکور باید اینطور بیان کرد که مهمترین عامل سلامت روح کودک، محبت است و کمبود محبت، موجب ناهنجاریهای عاطفی و روانی می گردد و زمینه را برای بروز آشفتگی های روحی و ناهنجاریهای رفتاری در کودک، مهیا می کند و در زندگی آینده او تاثیر گذار خواهد بود.
به هر حال باید این اصل مهم، همواره مد نظر والدین باشد که محبت، تاثیر بسزایی در سازندگی فرزند دارد.
از محبت تلخها شیرین شود                                     از محبت مس ها زرین شود 1
 
پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) می فرمایند:
" کودکان را دوست بدارید و نسبت به آنها مهربان باشید. " 2
اظهار محبت می تواند به صورت نوازش کردن، لطافت در برخورد و کلام، بوسیدن و در آغوش کشیدن باشد.
در همین رابطه پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) می فرمایند:
" فرزندان خود را بسیار ببوسید، زیرا با هر بوسه ای، برای شما درجه ای در بهشت فراهم می شود." 3
محبت در پرورش و رشد روح و روان کودک، همچون غذایی است که برای پرورش جسم انسان ضرورت دارد. پس آنچه مهم است اینکه در نحوه محبت به کودکان نیز، همچون هر امر دیگری، لازم است تا حد اعتدال رعایت شود که اگر بر مسیری متعادل حرکت کنیم، با مشکلات و مسائل کمتری مواجه خواهیم شد
مساله دیگری که باید به آن اشاره شود در رابطه با والدینی است که چند فرزند دارند و لازم است بدانند که در نحوه مهرورزی به کودکان باید رعایت عدالت را داشته باشند و این اقدام کمی سخت به نظر می رسد.
از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که محبتهای افراطی به کودکان، هم آفات زیادی را به همراه دارد و در آینده نوعی احساس سرخوردگی  و از خودراضی بودن را در کودکان ایجاد می کند.
آنچه مشخص است اینکه، محبت در پرورش و رشد روح و روان کودک، همچون غذایی است که برای پرورش جسم انسان ضرورت دارد. همانگونه که کمبود یا زیاده روی در خوردن غذا، و رعایت نکردن در نحوه مصرف غذا، ممکن است عوارض نامطلوب جسمی به دنبال داشته باشد، کمبود یا افراط در محبت به کودکان، موجب بروز اختلال هایی در روان کودک خواهد شد. پس آنچه مهم است اینکه در نحوه محبت به کودکان نیز، همچون هر امر دیگری، لازم است تا حد اعتدال رعایت شود که اگر بر مسیری متعادل حرکت کنیم، با مشکلات و مسائل کمتری مواجه خواهیم شد.
 
 
 
پی‌نوشت ها:
1-شعر از مولوی
2-وسائل، ج14، باب6،ح2. به نقل از کتاب " آنچه مربیان و والدین باید بدانند" نوشته رضا فرهادیان
3- المحجه البیضاء ج2، ص46
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 11-05-1394, 14:03   بازدیدها : 719   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .