ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بيماري هاي پوستي دوره سالمندي

بيماري هاي پوستي دوره سالمندي


پوست انسان همگام با ساير ارگان هاي بدن دچاريک سري تغييرات همراه با افزايش سن و در روند پيري بدن مي گردد.از جمله اين دگرگوني ها مي توان به تغيير نفوذ پذيري پوست ،ميزان آب موجود در پوست و اثر تجمعي عوامل محيطي نظير آفتاب بر پوست مي باشد. براساس اين تغييرات يک سري از بيماري هاي پوستي در سنين سالمندي فراواني بيشتري پيدا مي کند که در ذيل به برخي از اين موارد اشاره مي شود:
 
 
 
1 ـ خشکي منتشر پوست: يکي از موارد شايع در دوران سالمندي است که به شکل کاهش محتواي آب و خشکي منتشر پوست تظاهر مي کند و مهمترين علامت اين وضعيت ،خارش شديد و منتشر پوست مي باشد به صورتي که مي توان خشکي پوست را شايعترين علت خارش عمومي بدن در  دوره سالمندي در نظر گرفت که پيشرفت اين حالت به بروز نوعي اگزما و حساسيت پوستي در اثر خشکي شديد پوست منجر مي گردد.در مداواي اين وضعيت پرهيز از شستشوي بيش از حد پوست،استفاده مداوم از مرطوب کننده هاي پوستي و در موارد شديد استفاده از داروهاي ضد التهاب موضعي حائز اهميت است. در مجموع خشکي منتشر پوست در دوره سالمندي مي تواند زمينه ساز بروز ساير انواع اگزماي پوستي نيز باشد.
 
 
2 ـ بدخيمي هاي پوستي:گروه ديگر از بيماري هاي پوستي حائز اهميت در دوره سالمندي بروز بالاي سرطان هاي پوستي مي باشد. براين اساس بروز يک ضايعه يا توده مقاوم به درمان هاي موضعي ،زخمي،با حاشيه نامنظم،خونريزي سطحي به ويژه در مناطق در معرض آفتاب بدن نظير صورت و اندام ها بسيار مهم بوده و بايد با مراجعه به متخصص پوست ارزيابي مناسب از نظر احتمال بروز سرطان هاي پوستي ارزيابي شود. با توجه به اثر بسيار بالاي نور آفتاب در بروز اين موارد بدخيمي، پرهيز از آفتاب و استفاده مناسب از کرم هاي ضد آفتاب در سنين سالمندي بسيار حائز اهميت است.
 
 
 
3 ـ چروک خوردگي و تيرگي هاي پوستي:در سنين سالمندي يک سري تغييرات ناشي از اثر مزمن آفتاب بر پوست و روند پيري ايجاد مي شود که عمدتا شامل بروز چين و چروک هاي عميق ،قطور شدن موضعي پوست و بروز لکه هاي تيره در نواحي در معرض آفتاب به ويژه صورت و دست ها مي شود. علاوه بر اين ضايعات خال مانند و زگيلي شکل متعددي نيز با افزايش سن در سالمندان روي مي دهد که احتمال تغييرات بدخيمي در آنها وجود ندارد. با اين وجود در صورت بروز يک توده پوستي، ضايعات شبيه خال به ويژه در صورت افزايش اندازه نامنظم بودن حاشيه وتغيير رنگ توصيه اکيد مي گردد که جهت بررسي کامل ضايعه به متخصص پوست مراجعه گردد.
 
 
 
4 ـ بسياري از بيماري هاي نادرتر پوستي نظيربرخي از بيماري هاي تاولي پوست،برخي حساسيت هاي ناشي از آفتاب و شماري ديگر از بيماري هاي پوستي شيوع بالاتري در سنين سالمندي دارد که خوشبختانه بسياري از اين موارد در صورت ارزيابي درست توسط پزشکان حاذق و کارآمد قابل درمان مي باشد.
 
 
در مجموع دوره سالمندي با تغييراتي در عملکرد پوست همگام با ساير ارگان هاي بدن همراه است که مي تواند باعث پيدايش بيماري هاي پوستي مشخصي گردد.توصيه عمومي در دوره سالمندي در مورد مراقبت از پوست اجتناب از شستشوي بيش از حد پوست، پرهيز از استفاده از مواد شوينده محرک،پرهيز از آفتاب،استفاده منظم از کرم هاي ضدآفتاب و مراجعه فوري به متخصص پوست در صورت بروز هر ضايعه و توده جديد و مقاوم به درمان هاي معمول مي باشد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 7-05-1394, 17:39   بازدیدها : 1954   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .