ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » خشم خود را کنترل کنید قبل از آنکه خشم ، شما را کنترل کند (2)

خشم خود را کنترل کنید قبل از آنکه خشم ، شما را کنترل کند (2)


*خشم خود را رها کنید: 
شما می توانید با رها کردن خشم خود ، احتمال از دست دادن کنترل را کاهش دهید. زمانی که شما بر اساس یک نظم مشخصی خشم خود را رها کنید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و قادر خواهید بود با بالا و پایین های زندگی روزمره بهتر مواجه شوید. شما می توانید کارهای زیادی برای رها کردن خشم خود انجام دهید . ما در ادامه چند مورد از این راهکارها را به شما معرفی می کنیم: 
نفس عمیق بکشید: 
زمانی که دچار خشم شده اید می توانید خشم خود را با کشیدن 10 نفس عمیق رها کنید . این کار واقعا اثربخش است. 
فعالیت فیزیکی انجام دهید: 
فعالیت هایی مثل پیاده روی، دویدن، شنا کردن ، ایروبیک و دیگر ورزش ها تا حد زیادی در رها شدن خشم شما کمک کننده خواهد بود. ورزش می تواند در رها شدن استرس و ناکامی بسیار موثر باشد. 
از پانچ یا منگنه استفاده کنید: 
پانچ کردن یا منگنه کردن کاغذها و روزنامه های باطله به شما کمک می کند خشم خود را به صورت فیزیکی ابراز کنید (البته مواظب دست های خود باشید). 
تمرینات آرام بخش انجام دهید: 
تمرینات یوگا و ریلکسیشن به دلیل برقراری ارتباط بین ذهن و بدن در آرامش و رها شدن خشم شما بسیار مفید خواهد بود. 
در یک فعالیت شاد و سرگرم کننده شرکت کنید. 
از هنر استفاده کنید: 
هنرهایی مثل شعر، نقاشی، موسیقی، نمایش می تواند به شما کمک کند احساسات درونی خود را در قالب هنر ابراز کنید. سعی کنید در برنامه هفتگی خود را به آموختن و تمرین هنری که دوستش دارید، اختصاص دهبد. 
فراموش کنید: 
این کار به شما کمک می کند اتفاقات گذشته را رها کنید و با یک نگرش تازه حرکت کنید. 
بعضی افراد فکر می کنند که برای کنترل خشم باید آن را در درون خود نگه دارند. این یک راهبرد موثر مدیریت خشم به حساب نمی آید. حتی اگر خشم خود را بروز ندهید، این هیجان بالاخره به جایی می رود. خشم فروخورده از شما دور نمی شود و هر لحظه ممکن است طغیان کند.
*در زمان تجربه خشم ، آن را کنترل کنید 
زمانی که شروع به احساس خشم می کنید، چه کاری انجام می دهید؟ کنترل خود در یک موقعیت بد ممکن است دشوار باشد و اعمال شما پیامدهایی خواهد داشت. 
واکنش های بیرونی (مثل جیغ کشیدن و فریاد زدن ) کمک نخواهد کرد. با این واکنش های ممکن است برای زمان کوتاهی احساس خوبی داشته باشید اما مطمئن باشید که بعد از گذشت زمان احساس حماقت و شرمندگی خواهید کرد. هم چنین ممکن است آسیب دائمی به روابط و محبوبیت شما وارد شود. در ادامه راهکارهایی را شرح خواهین داد که در زمان بروز خشم به شما کمک خوهد کرد: 
1) محیط خود را تغییر دهید: 
- یک استراحت یا جابجایی فیزیکی از محلی داشته باشید که در آن خشمگین شده اید. به اتاق دیگری بروید، قدم بزنید یا تا 10 بشمارید. این کارها به شما اجازه می دهد زمانی برای آرام شدن و فکر کردن به دست آورید. 
- یاد بگیرید از موقعیت هایی که شما را عصبانی می کند، اجتناب کنید. مثلا اگر میز درهم و برهم همکارتان شما را عصبی می کند، کمتر به اتاق او بروید. 
- اگر انجام کاری به صورت روتین شما را عصبانی می کند، تلاش کنید روش دیگری پیدا کنبد. 
مثلا اگر آسانسور شلوغ و ایستادن در صف آن در هر صبح شما را کلافه می کند، از پله ها بالا بروید. 
2) از طنز و شوخی استفاده کنید: 
- به شوخی هایی فکر کنید که می توانید مطرح کنید (البته بی ادبانه و مسخره آمیز نباشد) 
- تلاش کنید جنبه بامزه یک موقعیت را ببینید. 
- یاد بگیرید که به خودتان و اشتباهاتتان بخندید. 
- همواره لبخند بر چهره داشته باشید. برای شما سخت خواهد بود با یک لبخند روی صورتتان ، عصبانی شوید. 
3) از لحاظ جسمانی خودتان را آرام کنید: 
- تکنیک های آرام سازی جسمانی را به کار ببرید. در جایی آرام بگیرید، نفس های عمیق بکشید و بر تنفس خود تمرکز کنید. 
- عضلات خود را سفت و شل کنید. از پاهای خود شروع کنید و تا سر ادامه دهید. بر روی هر اندام متمرکز شوید و به آن فکر کنید. در همین زمان عضلات آن اندام را چند ثانیه سفت و بعد شل کنید. 
- لغت یا عبارتی را تکرار کنید که به شما یادآوری می کند در کنترل باقی بمانید و آرامش خود را حفظ کنید. مثلا بگویید: " آرام باش. تو از پس این شرایط برمی آیی. تو سخت تر از اینها را پشت سر گذاشتی." 
- تکنیک های تصویرسازی را به کار ببرید. تصور کنید در یک موقعیت یا مکان آرام بخش ( مثل دریا، دشت و ...) قرار دارید و از آن فضا لذت می برید. سعی کنید از تمام حواس خود (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) برای هر چه بهتر تجسم کردن آن موقعیت استفاده کنید. 
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 13-02-1394, 17:56   بازدیدها : 1363   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .