ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » آماده کردن کودک برای همشیر جدید

آماده کردن کودک برای همشیر جدید

آماده کردن کودک برای همشیر جدید

ورود یک نوزاد جدید می تواند تغییرات بسیاری را برای خانواده به دنبال داشته باشد. والدین انرژی زیادی را صرف آماده سازی شرایط می کنند و پس از تولد نوزاد بخش اعظم توجه خانواده صرف نیازهای اولیه نوزاد می شود. 
کنارآمدن با تمام این تغییرات برای همشیر بزرگتر دشوارتر است. معمولا کودکان در این شرایط به نوزاد حسادت می کنند و با پرخاشگری و قشقرق از خود واکنش نشان می دهند. اما والدین می توانند کودکان را به گونه ای آماده کنند که به جای ایجاد مشکل، به جمع خانواده اضافه شوند. گفت و گو در مورد بارداری به شکلی که برای کودک قابل فهم باشد و او را در مراقبت از نوزاد سهیم کند، می تواند شرایط را برای همه آسان تر کند. 
در طول بارداری 
زمان یا روش مشخصی برای در میان گذاشتن موضوع همشیری با کودک وجود ندارد. زمانی که در مورد بارداری صحبت می کنید، سطح رشدی کودکتان را در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است کودکان پیش دبستانی درک صحیحی از مفهوم زمان نداشته باشند و در صورتی که شما به او بگویید نوزاد چند ماه دیگر به دنیا خواهد آمد، احتمال دارد متوجه منظور شما نشود. در این شرایط بهتر است که بگویید نوزاد در یک فصل خاص مثلا زمستان یا زمانی که هوا سرد می شود، به دنیا خواهد آمد. 
شاید برای شما این سوال مطرح باشد که تا چه حد باید جزئیات را برای فرزندتان توضیح دهید؟ سوالات کودک شما راهنمای شما خواهد بود. برای مثال ممکن است یک کودک چهار ساله بپرسد: "نوزاد از کجا می آید؟" در این مورد کودک در مورد روابط جنسی از شما سوالی نپرسیده است بلکه فقط می خواهد بداند که کودک از کجا می آید. بنابراین گفتن این جمله کافی خواهد بود که : "بچه از شکم مادر می آید." 
هم چنین فعالیت های زیر می تواند کودک شما را تشویق کند: 
 دیدن عکس های نوزادی خودش 
 خواندن کتاب در مورد تولد کودک ( خواندن داستان در مورد کودکانی که خواهر و برادر دارند، کودک را مطمئن می کند که در شرایط طبیعی قرار دارد.) 
 ملاقات دوستان و خویشاوندانی که نوزاد دارند 
 فکرکردن و صحبت کردن در مورد اسم نوزاد 
 مراجعه به پزشک همراه با کودک برای شنیدن صدای ضربان قلب نوزاد 
برنامه ریزی برای زمان تولد کودک 
همان طور که به زمان تولد نزدیک تر می شوید، لازم است برای زمانی که در بیمارستان هستید برای کودک بزرگتر برنامه ریزی کنید. در مورد این برنامه با کودک صحبت کنید تا بداند در زمان تولد نوزاد از او چه انتظاری می رود. 
سعی کنید شرایط را به گونه ای فراهم کنید که کودک بعد از تولد نوزاد، با فواصل زمانی کم در بیمارستان شما را ملاقات کند. بهتر است که این ملاقات ها در زمانی باشد که شما تنها هستید و دیگر ملاقات کنندگان در اتاق شما حضور ندارند. این کار به کودک کمک می کند تولد نوزاد را به عنوان یک رویداد صمیمانه در خانواده قلمداد کند. سعی کنید که کارها و برنامه های معمول خانواده را تا حد امکان در روزها و هفته های نزدیک به تولد حفظ کنید. اگر تصمیم دارید که برای راحتی نوزاد تغییراتی در اتاق ها ایجاد کنید، یک تا دو هفته قبل از زایمان خود این کار را انجام دهید. در صورتی که کودک بزرگتر در حال نزدیک شدن به یک مرحله مهم رشدی مثل آموزش توالت رفتن یا انتقال به تخت خواب است، سعی کنید این تغییرات را به خوبی و چند روز قبل از زایمان انجام دهید یا آن را به بعد از تولد نوزاد و بازگشت به خانه موکول کنید. 
آمدن نوزاد به خانه 
زمانی که برای اولین بار نوزاد به خانه می آید، شما می توانید به کودکتان کمک کنید که با تغییرات سازگار شود. مشارکت دادن کودک در فعالیت های روزمره به کودک این احساس را می دهد که فراموش نشده است. بسیاری از کودکان می خواهند در مراقبت از نوزاد کمک کنند. کودکان بسته به سن خود، تمایل دارند در کارهای مختلف مثل سرگرم کردن نوزاد در طول تعویض پوشک، تکان دادن گهواره، صحبت کردن با نوزاد، کمک در لباس پوشاندن به نوزاد یا حمام کردن نوزاد نقش داشته باشند. 
اگر کودک شما علاقه ای به نوزاد ابراز نمی کند، نگران نباشید و او را تحت فشار نگذارید. این موضوع نیازمند گذشت زمان است. 
بعضی از موقعیت ها مثل شیردادن نوزاد می تواند در کودک بزرگتر احساس تنهایی ایجاد کند. برای این زمان ها سعی کنید یک عروسک یا اسباب بازی در دست داشته باشید تا در حین شیردادن به نوزاد به وسیله عروسک با کودک بزرگتر بازی کنید. بدین شکل نگران نخواهید بود که کودک بزرگتر احساس تنهایی یا طردشدگی بکند. 
سعی کنید از تک تک لحظات خود برای ایجاد رابطه شاد و صمیمانه با کودک بزرگتر استفاده کنید. زمانی که نوزاد خواب است را با کودک بزرگتر بگذرانید و اگر ممکن است، در هر روز زمانی را به این اختصاص دهید که مادر یا پدر به کودک توجه مخصوص و تقسیم نشده بدهد. دانستن اینکه زمان ویژه ای فقط و فقط برای کودک وجود دارد، هر گونه احساس منفی یا خشم نسبت به نوزاد را در کودک بزرگتر کاهش می دهد. 
هم چنین می توانید به فامیل و دوستان یادآوری کنید که ممکن است کودک شما بخواهد درباره موضوعی غیر از نوزاد تازه متولدشده صحبت کند. اگر فامیل و دوستان از شما پرسیدند که چگونه می توانند به شما کمک کنند ، به آنها پیشنهاد دهید فعالیتی لذت بخش یا هر برنامه ای مخصوص کودک بزرگتر ترتیب دهند. 
مواجه شدن با احساسات 
با توجه به تغییراتی که یک نوزاد می تواند ایجاد کند، برخی از کودکان بزرگتر در عین تلاش برای سازگاری بازهم دچار آشفتگی می شوند و رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند. 
بهتر است کودک بزرگتر را تشویق کنیم در مورد احساساتش نسبت به نوزاد صحبت کند. ممکن است کودک به راحتی نتواند برای احساسش نام بگذارد. شما می توانید با کشیدن صورتک هایی با حالات احساسی مختلف (غمگین، شاد، مضطرب، عصبانی و ...) و نام گذاری آنها، به شناخت احساسات کودک کمک کنید. زمانی که کودک موفق شد احساساتش را شناسایی و نام گذاری کند، به جای نصیحت کردن و بیان بایدها و نبایدها ابتدا احساسات او را تایید کنید و به او نشان دهید که او را درک کرده اید. بدانید که این احساسات ممکن است بیانگر نیاز بیشتر کودک به توجه و محبت شما باشد. بعد از همدلی با کودک، برای او توضیح دهید که اگرچه احساسات او بااهمیت هستند، لازم است کودک احساساتش را به شیوه صحیح و مناسبی ابراز کند
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 12-02-1394, 00:56   بازدیدها : 955   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .