ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » دانشمندان دریافتند: جاماندگی مغز سالمندان از مغز جوانان همیشگی نیست!

دانشمندان دریافتند: جاماندگی مغز سالمندان از مغز جوانان همیشگی نیست!

 
افراد سالمند برای دوری از اشتباه کندتر عمل می کنند، اما ممکن است کاهش یکنواخت و فراگیری در پردازش های شناختی آنها رخ نداده باشد!
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، از آنجا که با بالا رفتن سن، توانمندی های جسمی افراد کاهش می یابد، بسیاری از مردم گمان می كنند که با سالمندی، آنها همچنین کمتر قادر هستند کارهای ذهنی را ابتدا به ساکن انجام دهند. پژوهش تازه ای نشان می دهد که ممکن است این پندار در مورد همه امور مربوط به ذهن درست نباشد؛ چه افراد سالمند نیز در برخی زمینه ها می توانند با همتایان جوان خود رقابت کنند.
به گفته پژوهشگران، هم مغزهای جوان و هم پیر در برخی زمینه ها زمان بیشتری صرف می کنند تا به نتیجه گیری برسند، زیرا آنها آگاهانه تصمیم می گیرند و دقت را بر سرعت ترجیح می دهند.
«راجر رتکلیف»، پژوهشگر مطالعه ای در این زمینه از دانشگاه ایالتی اوهایو اظهار كرد: بسیاری از مردم فکر می کنند با بالا رفتن سن، این طبیعی است که مغز افراد سالمند کند شود، اما ما دریافتیم که این همواره درست نیست. حداقل در برخی موقعیت ها، افراد ۷۰ ساله ممکن است زمان واکنشی شبیه به افراد ۲۵ ساله داشته باشند.
پژوهشگران در این پژوهش، بررسی کردند که افراد با سنین مختلف چگونه در زنجیره ای از آزمون ها، از جمله حدس زدن شمار ستاره های موجود بر روی یک صفحه (کمتر یا بیشتر از ۵۰ عدد) و شناسایی زنجیره ای از حروف به عنوان واژه یا غیر واژه امتیاز می آوردند.
کودکان نوسال، از دوره ابتدایی تا کالج نیز در این آزمایش تازه شرکت داشتند. پژوهشگران دریافتند که کودکان در تصمیم گیری کند بودند که این موضوع با بالا رفتن سن گروه ها بهبود یافت.
«رتکلیف» در این باره گفت: کودکان کم سن و سال قادر نبودند از اطلاعاتی که به آنها داده می شد، به خوبی استفاده کنند، بنا بر این آنها کمتر دقیق بودند. اما با بالغ تر شدن آن ها، این وضعیت بهتر شد.
وی افزود: افراد ۶۰ ساله و یا سالمندتر نیز زمان واکنش کندتری در این آزمون ها داشتند، ولی پژوهشگران متوجه شدند، به جای آن که همانند جوان ها زمان بیشتری برای دنبال کردن همان مسیر فکری و تکراری صرف کنند، افراد سالمند زمان بیشتری به کار گرفتند تا اطمینان یابند که پاسخ دقیق می دهند. افراد سالمندتر حتی می توانند آموزش ببینند تا قادر شوند در برخی تصمیم گیری ها همانند جوانان بالغ سریع پاسخ دهند، بدون آن که دقت آنها دچار کاستی شود.
«رتکلیف» خاطرنشان كرد: افراد سالمندتر نمی خواهند به هیچ وجه اشتباهی کنند و این موجب می شود سرعت آنها پایین بیاید. ما دریافتیم که سخت است آنها را از این عادت بیرون بیاوریم، اما آنها می توانند تمرین کنند..... /
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 5-02-1394, 14:00   بازدیدها : 1043   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .