ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » استانداردهای خانه سالمندان

استانداردهای خانه سالمندان

استانداردهای خانه سالمندان

 

زندگی ماشینی با همه بی رحمی هایش برخی امکانات رفاهی را هم فراهم کرده و خانه سالمندان یکی از همین امکانات است...

بسیاری از سالمندانی که به خاطر بیماری های خاص قادر به انجام کارهای روزمره خود نیستند و فرزندان و خانواده هایشان نیز به علت اشتغال به کارهای روزانه در خانه حضور ندارند، می توانند از خانه های سالمندان استفاده کنند؛ مشروط بر اینکه دیدار ها و حمایت های مادی و معنوی خانواده و فرزندان هرگز قطع نشود و از سوی دیگر، خانه های سالمندان نیز از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

۱) سالن تفریح و ورزش

خانه های سالمندان باید سالن های مناسبی برای ورزش و تفریح سالمندان داشته باشند و وسایل سرگرمی و تفریح متناسب با شرایط متقاضیان به میزان کافی در آنجا وجود داشته باشد تا سالمندان بتوانند به صورت انفرادی و گروهی از این امکانات استفاده کنند و سرگرم و بانشاط شوند.

۲) اتاق ها

در هر اتاق نباید بیش از ۴ نفر زندگی کنند. اتاق حتما باید دارای یک پنجره باشد. فضای کافی برای جابه جا کردن و حرکت دادن ویلچر وجود داشته و حتما داخل واحد حمام داشته باشد. در عین حال، کنار یا بالای تختخواب سالمند باید زنگی برای صدا کردن فوری پرستار یا اعلام خطر وجود داشته باشد و آب نیز همواره در دسترس سالمند قرار گیرد. همچنین نور کافی برای مطالعه در رختخواب فراهم شود. اگر هم محیط خصوصی امکان پذیر نیست، در فاصله بین تخت خواب های اتاق، پرده ای باشد تا در صورت نیاز، سالمند بتواند با کشیدن پرده، یک محیط خصوصی برای خودش ایجاد کند. از طرفی، هر سالمند باید یک کمد جداگانه، هم اتاقی هایی سازگار، هم زبان و متناسب با خود و تلفن داشته باشد.

۳) دستشویی

طراحی دستشویی باید طوری باشد که ویلچر در آن به راحتی وارد و خارج شود و امکانات مناسب برای افراد معلول داشته باشد. سینک های دستشویی باید مجهز به آب سرد و گرم باشند و در این مکان، میله های حمایت کننده ای باشد که فرد بتواند حین حرکت، دست خود را به آنها بگیرد و از آنها برای تسهیل حرکت استفاده کند. وجود زنگ

هشداردهنده نیز در دستشویی الزامی است تا در صورت بروز حادثه فورا پرستار ها مطلع شوند.

۴) محلی برای نگهداری داروها

دارو های مورد نیاز سالمندان باید در مراکز نگهداری از سالمندان وجود داشته باشد. حضور پرستارهای مجرب و دوره دیده نیز برای انجام کمک های اولیه و اقدامات احیا به طور شبانه روزی و ویزیت روزانه توسط پزشک عمومی (در صورت نیاز) و امکان برقراری تماس فوری با پزشک در موارد اضطراری از قبل هماهنگ شده باشد ضروری است. این فرصت باید به بیمار داده شود که در صورت احساس نیاز بتواند توسط پزشک شخصی خود معاینه و درمان شود.

۵) تغذیه سالمندان

مراکز استاندارد نگهداری از سالمندان باید دلپذیر و غیر یکنواخت و رژیم های غذایی سالمندان کاملا سالم و متناسب با شرایط آنها باشد و سلامت مواد غذایی مورد استفاده و غذا های طبخ شده به طور مستمر کنترل شود.



دو کلمه با فرزندان
قبل از سپردن عزیزان خود به خانه سالمندان حتما از استاندارد بودن این مراکز اطمینان حاصل کنید و سرزدن به آنها را در فواصل کوتاه فراموش نکنید. به آنها اطمینان بدهید که سپردنشان به خانه سالمندان به دلیل مهری نیست؛ بلکه به دلیل جذب خدمات بهتر و شایسته تر برای آنهاست. از آنها بخواهید درباره مشکلات شان در این مراکز با شما صحبت کنند تا برای رفع آن مشکلات، به موقع اقدام کنید.



دو کلمه با سالمندان
دید منفی خود را نسبت به خانه سالمندان کنار بگذارید و به این موضوع فکرکنید که داشتن یک زندگی مستقل و بودن در گروه همسالان و داشتن خاطرات مشترک تا چه حد می تواند لذت بخش باشد. دیگر مجبور نیستید غرزدن های اطرافیان را تحمل کنید. در بیشتر اوقات، اگر فرزندان تان شما را به خانه سالمندان می سپارند، از سر بی مهری نیست؛ بلکه آنها امکان رسیدگی شایسته به شما را ندارند.



مزایا
راحت و آرام بودن سالمند و داشتن سرگرمی ها و اشتغالات مناسب
بهره مندی از پرستاری ها و مراقبت های ویژه مورد نیاز سالمندان
استفاده از رژیم غذایی خاص و خواب و استراحت کافی


معایب
زندگی یکنواخت
دوری از خانواده و فرزندان
وحشت ناشی از تنهایی و مرگ و دلتنگی های مربوط به آن
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 16-11-1393, 07:07   بازدیدها : 3040   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .