ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چرا سالمندان لاغر می شوند؟

چرا سالمندان لاغر می شوند؟

چرا سالمندان لاغر می شوند؟

 

تغذیه خوب و مناسب، یکی از مهم ترین اصول سلامتی و داشتن زندگی سالم است. این موضوع در همه مراحل زندگی از کودکی تا جوانی و البته میانسالی و پیری اهمیت دارد و در صورت بی توجهی به مصرف مواد غذایی مناسب، سوءتغذیه پیش می آید. برای تشخیص اینکه یک فرد سالخورده سوءتغذیه دارد یا خیر لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید چون علائم این مشکل تا حدود زیادی واضح و مشخص هستند.


مصرف مواد غذایی به مقدار کم، کاهش وزن و یک رژیم غذایی کم خاصیت نشانه های بارزی هستند که از سوءتغذیه خبر می دهد. در واقع سوءتغذیه به دلیل ترکیبی از شرایط جسمانی، وضعیت فیزیکی و حتی مشکلات روان شناختی پیش می آید به عوامل زیر مربوط است.


سیگار و محدودیت رژیم غذایی

سالمندان سیگاری میل چندانی به غذا خوردن ندارند و بدن آنها طی سالیان متمادی مملو از سموم ناشی از سیگار کشیدن است. از سوی دیگر، داشتن محدودیت در مصرف برخی از مواد غذایی مانند نمک، چربی، پروتئین یا شکر ممکن است در بهبود بیماری هایی موثر باشد اما این احتمال وجود دارد که کاهش اشتها، مصرف کمتر مواد غذایی و سوءتغذیه را ایجاد کند.



مشکلات جسمانی

بسیاری از افراد پیر به برخی از مشکلات جسمانی دچار می شوند که این موضوع اشتهای آنها را کم می کند یا سبب می شود غذا خوردن شان با دشواری هایی همراه شود. برای مثال بعضی از امراض مزمن، مصرف دارو، از دست دادن دندان ها، ناتوانی در جویدن مواد غذایی، بیماری های مربوط به دهان و دندان و مشکلات بلع یا جذب مواد غذایی می تواند سبب بروز سوءتغذیه شود. بستری شدن در بیمارستان هم ممکن است با کاهش اشتها یا مشکلات تغذیه ای همراه شود. حتی ضعیف شدن حس بویایی و ناتوانی در تشخیص مزه غذا ها هم در بی اشتهایی تاثیر دارد.



درآمد کم

شاید بعضی از افراد مسن قادر به تامین مخارج مواد غذایی مورد نیاز بدن شان نباشند یا هزینه گران درمان برخی از بیماری ها آنها را با کاهش منابع مالی روبه رو کند و در نتیجه از خرید و مصرف غذاهای تازه و مقوی دور بمانند.



کاهش ارتباطات اجتماعی

سالخوردگانی که با آشیانه خالی روبه رو شده یا مجبور هستند تنها زندگی کنند بیشتر مواقع از غذاخوردن به تنهایی لذت نمی برند. همین موضوع باعث می شود که نسبت به خرید مواد غذایی تازه، آشپزی و مصرف مواد مغذی بی تفاوت شوند و سوءتغذیه به سراغ شان بیاید.



افسردگی

غم و اندوه، تنهایی، شکستگی استخوان ها، تحرک کم و سایر عواملی از این دست با افسردگی ارتباط نزدیکی دارند که این بیماری بیشتر مواقع سبب کاهش اشتها می شود.



راه های پیشگیری از سوءتغذیه

برای جلوگیری از بروز این مشکل راه هایی وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.


به عادت های غذایی سالخوردگان بیشتر توجه کنید: پدر، مادر، پدر بزرگ، مادربزرگ یا هر سالخورده ای در بین دوست یا آشنایان شما نیازمند توجه هستند. اگر این افراد سالخورده در زندگی برای شما اهمیت دارند به آنها بیشتر سر بزنید و مراقب رژیم غذایی شان باشید. ببینید چطور مواد غذایی مورد نیاز شان را تهیه می کنند و در خرید مواد غذایی مناسب به آنها کمک کنید. اگر در بیمارستان بستری شده اند یا باید مدت زیادی در رختخواب بمانند در زمان غذا خوردن کنارشان باشید و آنها را نسبت به مصرف غذاهای مقوی آگاه کنید.


مراقب کاهش وزن شان باشید: برای افراد سالخورده وسیله مناسبی برای سنجش وزن شان در خانه تهیه کنید. علاوه بر این حواس تان به نکات دیگری در زمینه کاهش وزن مانند تغییر سایز و گشاد شدن لباس ها باشد.


درباره داروهای مصرفی اطلاعاتی کسب کنید: یکی از اثرات جانبی بسیاری از دارو ها این است که روی اشتهای فرد، سیستم گوارش و جذب غذا تاثیر می گذارند. پس با دانستن این موضوع برای پیشگیری از سوءتغذیه با پزشک معالج مشورت کنید.


سایر نشانه ها را جدی بگیرید: علاوه بر کاهش وزن، سوءتغذیه می تواند با تاخیر در بهبود زخم ها، مشکلات مربوط به دهان و دندان و همینطور زود کبود شدن سطح پوست هم ارتباطی داشته باشد. پس این نکات را هم جدی بگیرید تا در مراحل ابتدایی سوءتغذیه این مشکل را درمان کنید.

 
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 11-11-1393, 12:18   بازدیدها : 1873   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .